Aktivera och radera smartphonenycklar och nyckeltaggar
Användarna hanterar vanligtvis själva sitt tillträde. Mer information finns i Användare.
Exempel på situationer då administratören behöver hantera användarnas tillträde:
- En användare saknar tillgång till en smartphone eller KONE Flow-appen.
- Leverantörer av tjänster, till exempel servicetekniker och städföretag, behöver tillträde till platsen.
Leverantörer av tjänster till platsen betraktas som hanterade användare. - En användare kan inte använda KONE Flow, till exempel om han eller hon har förlorat sin smartphone.
-
iObs! Användarna måste alltid ha med sina mekaniska nycklar som reserv. KONE Flow ersätter inte de mekaniska nycklarna.
-
1.Logga in på KONE Flow Manager.
-
2.Ta reda på var du hanterar tillträdestjänsterna per användartyp:
Huvudanvändare – Klicka på Utrymmen -> Huvudanvändarens utrymme och leta reda på avsnittet Aktiverade nycklar och tjänster.
Sekundäranvändare – Klicka på Utrymmen -> sekundäranvändarens utrymme -> Visa efter användarens namn.
Hanterade användare - Klicka på Hanterade användare -> användarens namn. -
3.Så här aktiverar du en ny nyckeltagg för en användare:
-
A.Klicka på Aktivera ny nyckeltagg i avsnittet Aktiverade nycklar och tjänster.
-
B.Ange nyckeltaggens serienummer.
Serienumret står tryckt på taggen. -
C.Klicka på Aktivera.
-
4.Så här inaktiverar och raderar du en befintlig nyckeltagg:
-
A.Leta reda på nyckeln du vill inaktivera och radera i avsnittet Aktiverade nycklar och tjänster.
-
B.Klicka på Inaktivera och radera.
Ett bekräftelsemeddelande visas. -
C.Klicka på JA.
-
5.Så här inaktiverar du en smartphonenyckel:
-
A.Leta reda på nyckeln du vill inaktivera och radera i avsnittet Aktiverade nycklar och tjänster.
-
B.Klicka på Inaktivera och radera.
Ett bekräftelsemeddelande visas. -
C.Klicka på JA.