Land och språk
Meny

    Cookies

    Vi använder cookies för att optimera funktionaliteten på webbplatsen och ge dig bästa möjliga upplevelse när du besöker vår webbplats. Klicka på Acceptera om du godtar detta och accepterar alla cookies. Du kan också läsa vår sekretesspolicy.

    Vanliga frågor – KONE Residential Flow

    Detta avsnitt innehåller vanliga frågor och svar om användningen av KONE Residential Flow-lösningen.

    • För att kunna använda KONE Flow-appen måste din smartphone uppfylla följande minimikrav: Android-enheter måste ha Android 8.x eller senare och Bluetooth 4.0 eller senare. iOS-enheter måste ha iOS 12 eller senare. För tidigare operativsystem garanteras inte fullständig kompatibilitet. Besök enhetens tillverkare för detaljerade specifikationer. Mer information finns i Ladda ned och installera mobilappen KONE Flow.

    • Kontrollera att du har aktiverat ditt KONE Flow-konto med hjälp av den e-postinbjudan som du har fått från administratören eller huvudanvändaren. Kontakta administratören om du inte har fått någon inbjudan. Kontrollera att du har angett rätt inloggningsuppgifter och att din smartphone är ansluten till internet. Du kan testa internetanslutningen genom att besöka en webbplats. Om du har glömt ditt lösenord finns detaljerade anvisningar i Återställa KONE Flow-lösenordet. Kontakta administratören om problemet kvarstår.

    • Kontrollera att din smartphone är ansluten till internet och att du har angett all obligatorisk information korrekt. Du kan testa internetanslutningen genom att besökare webbläsaren i din smartphone. Om du inte har ett KONE Flow-konto läser du Registrera dig för KONE Flow.

      Kontakta administratören om problemet kvarstår.

    • Kontrollera att din smartphone är ansluten till internet och att du har angett rätt e-postadress. Du kan testa internetanslutningen genom att besöka en webbplats i webbläsaren på din smartphone. Det kan ta ett tag innan du får e-postmeddelandet. Titta efter i skräppostmappen i ditt e-postprogram om du inte hittar e-postmeddelandet med länken för lösenordsåterställning. Detaljerade anvisningar finns i Återställa KONE Flow-lösenordet.

      Kontakta administratören om problemet kvarstår.

    • Aktiveringslänken kan ha upphört att gälla. Kontakta administratören eller huvudanvändaren för att få en ny inbjudan via e-post.

    • Kontrollera att du har registrerat nyckeltaggen och att du har tillträdesbehörighet till dörren. Detaljerade anvisningar finns i Hantera smartphonenycklar, nyckeltaggar och nyckelkoder och Öppna dörrar med nyckeltagg.

      Om du har tillträdesbehörighet kan du prova nyckeltaggen i en annan dörr. Kontakta administratören om det fungerar. Prova annars med andra nyckeltaggar. Om du kan öppna dörren med andra nyckeltaggar kanske den aktuella nyckeltaggen är trasig. Kontakta administratören.

      • Kontrollera att din smartphone är registrerad som smartphonenyckel och att Bluetooth-funktionen är aktiverad. Detaljerade anvisningar finns i Hantera smartphonenycklar, nyckeltaggar och nyckelkoder.
      • Tänk på att din smartphone behöver ha stöd för Bluetooth 4.0 eller senare. Besök smartphonetillverkaren för information om specifikationerna för din smartphone.
      • Se till att din smartphone är placerad intill läsaren och att du har tillträdesbehörighet till dörren. Undvik eventuella störningar genom att ta upp mobilen ur fickan eller väskan och placera den på avstånd från andra enheter. Försök sedan igen. Detaljerade anvisningar finns i Öppna dörrar med smartphonenyckel.
      • Starta om mobiltelefonen om problemet kvarstår.
      • Kontakta administratören om problemet ändå kvarstår.
      • Vissa smartphones med Android kräver att platsinställningar är aktiverade för dörröppning. Mer information om hur du aktiverar platsinställningar finns i Optimera Android-inställningar.
      • Vissa smartphones från Huawei (OS version 7.0 eller äldre) kan ha problem med Bluetooth-tillträde. Följande modeller är kända för att ha det problemet: Honor 7 [PLK-L01] och P8 Lite.
      • Vissa smartphones (Android version 11) från OnePlus kan ha problem med Bluetooth-åtkomst. Till exempel har följande modeller detta problem: OnePlus 7 och 8.

      Obs! På vissa smartphones kan låg batterinivå begränsa dörröppning. Användaren kan inte alltid justera smartphonespecifik batterioptimering.

    • Kontrollera att din smartphone har internetanslutning och att hissen som du försöker anropa har lagts till som favorithiss. Du kan testa internetanslutningen genom att besöka en webbplats i webbläsaren på din smartphone.

      För att förhindra missbruk är antalet upprepade hissanrop begränsat. Om du överskrider detta antal kan du försöka igen efter några minuter.

      Om byggnaden har två eller fler hissar bakom samma entrédörr och fel hiss alltid kommer för att hämta dig, eller om hissanropet systematiskt misslyckas, kan du kontakta administratören. Administratören kan ordna så att rätt hiss hämtar dig.

      Mer information finns i Anropa hissen med KONE Flow.

      Kontakta administratören om problemet kvarstår.

    • Kontrollera att din smartphone har internetanslutning, att snabbtelefonfunktionen i meddelandeinställningarna är aktiverad i KONE Flow och att du har en namnskylt i snabbtelefonen. Du kan testa internetanslutningen genom att öppna en webbplats i webbläsaren på din smartphone. Mer information finns i Ta emot videosamtal från snabbtelefonen, Aktivera och hantera snabbtelefonsamtal och namnskyltar och Aktivera eller inaktivera snabbtelefonsamtal. Kontakta administratören om problemet kvarstår.

      Vissa Android-mobiler har batterisparfunktioner och andra appspecifika inställningar som gör att KONE Flow inte svarar på dörröppning, videosamtal och liknande funktioner.

      Obs! På vissa smartphones kan låg batterinivå begränsa mottagning av snabbtelefonsamtal. Användaren kan inte alltid justera smartphonespecifik batterioptimering.

      Mer information om hur du optimerar Android-inställningar finns i Optimera Android-inställningar.

      Vissa VPN-tjänster kan också blockera videosamtal. Stäng av din VPN-anslutning för att aktivera videosamtal. Det är även känt att vissa mobiloperatörer blockerar SIP-protokollet, vilket blockerar videosamtal. För att aktivera videosamtal kontaktar du din mobiloperatör för att ta bort blockeringen av SIP-protokollet. Du kan även byta abonnemangstyp eller leverantör.

      Obs! Låsta iOS-enheter kräver ytterligare steg för att öppna KONE Flow-videosamtal. Mer information finns i Öppna dörren för besökare under snabbtelefonsamtal.

    • Kontrollera att du kan ringa och ta emot vanliga telefonsamtal med telefonen. Kontakta annars operatören för att kontrollera att det inte är avbrott i tjänsten eller problem med ditt konto. Läs också handboken till mobiltelefonen för att se till att inställningar som flygplansläge och vidarekoppling är korrekt inställda för att ta emot samtal.

      Om problemet kvarstår kan du kontakta administratören för att kontrollera att snabbtelefonen i byggnaden fungerar som den ska.

    • Kontrollera att din smartphone är ansluten till internet. Du kan testa internetanslutningen i webbläsaren på din smartphone. Detaljerade anvisningar finns i Öppna dörren för besökare vid snabbtelefonsamtal.

      Kontakta administratören om internetanslutningen fungerar bra på din smartphone men problemet kvarstår.

      Obs! Låsta iOS-enheter kräver ytterligare steg för att öppna KONE Flow-videosamtal. Mer information finns i Öppna dörren för besökare under snabbtelefonsamtal.

      Obs! Om du har problem med att öppna dörren under ett ljudsamtal kan du avsluta samtalet och öppna dörren genom att ringa upp snabbtelefonnumret inom en minut.

    • Om du inte är huvudanvändare för ditt utrymme kan dina tillträdesbehörigheter ändras av administratören eller huvudanvändaren. Om du är huvudanvändare för ditt utrymme kan dina tillträdesbehörigheter ändras av administratören.

      Kontakta huvudanvändaren eller administratören för mer information.

    • Du kan hantera både smartphonenycklar och nyckeltaggar i KONE Flow-appen enligt anvisningarna i handledningen: Hantera smartphonenycklar, nyckeltaggar och nyckelkoder. Kontakta huvudanvändaren (eller administratören om du är huvudanvändare) för att ändra dina tillträdesrättigheter.

    • Om du är huvudanvändare eller sekundäranvändare med administratörsrättigheter kan du skapa smartphonenycklar åt dina familjemedlemmar under avsnittet Användare i KONE Flow-appen. Följ handledningen Hantera användarens åtkomst.

      Kontakta administratören om du är osäker på om du är huvudanvändare eller inte.

    • Du kan ge din besökare tillfälligt tillträde med en nyckelkod. Detaljerade anvisningar finns i Hantera smartphonenycklar, nyckeltaggar och nyckelkoder.

    • Ladda ned och installera appen KONE Flow på din nya smartphone, logga in på KONE Flow med dina gamla inloggningsuppgifter och följ introduktionsguiden. Detaljerade anvisningar finns i Registrera ny smartphone eller ersätta gammal.

      Obs! Ett konto kan bara vara inloggat på en enhet åt gången. När du loggar in på en ny enhet loggas du ut från den gamla och alla behörigheter flyttas till den nya.

    • Om det inträffar ett fel eller problem med tjänsten kan du följa handledningarna på KONEs supportwebbplats för att åtgärda problemet. Kontakta administratören om problemet kvarstår.

      Du kan även använda feedbackfunktionen i KONE Flow via Hjälp -> Feedback för att hjälpa KONE att lösa ditt problem.

    • Se till att du är huvudanvändare för ditt utrymme. Kontakta administratören för att ta reda på om du är huvudanvändare. Som huvudanvändare kan du hantera dina hyresgästers tillträdesbehörighet via KONE Flow-appen. Mer information finns i Introducera huvudanvändare som inte bor i eller använder utrymmet och Hantera användarens åtkomst.

    • Du tar emot inkommande samtal förutsatt att du inte har loggat ut från appen och att din smartphone eller surfplatta är ansluten till internet. Du tar inte emot inkommande samtal om du har aktiverat alternativet Stör ej på din smartphone eller om du har inaktiverat snabbtelefonsamtal i appen KONE Flow. Mer information om hur du aktiverar eller inaktiverar snabbtelefonsamtal finns i Hantera snabbtelefoninställningar. Besök enhetens tillverkare om du vill ha mer information om hur du aktiverar eller inaktiverar alternativet Stör ej på din smartphone.

    • Som huvudanvändare för ett utrymme ansvarar du för att hantera sekundäranvändarnas tillträde till utrymmet. Mer information finns i Visa användare och Hantera användarens åtkomst.

    • Huvudanvändaren är vanligtvis ägaren till utrymmet. Han eller hon utses av administratören och har behörighet att skapa sekundäranvändare.

      Sekundäranvändare är personer som bor i eller behöver tillträde till byggnaden under en längre period. De kan vara boende, familjemedlemmar, hyresgäster eller rumskamrater. Sekundäranvändare kan ha åtkomst till alla funktioner: snabbtelefon, tillträde, meddelanden och hissar. Sekundäranvändare kan också ha behörighet att skapa andra sekundäranvändare om Ge administratörsbehörighet valdes när de skapades.